Puerto Montt - Pucon - Santiago - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Casper en Sharon - WaarBenJij.nu Puerto Montt - Pucon - Santiago - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Casper en Sharon - WaarBenJij.nu

Puerto Montt - Pucon - Santiago

Blijf op de hoogte en volg Casper en Sharon

19 Februari 2014 | Chili, Santiago de Chile

Jongens en meagdjes,
Dames en hieere,
Zoatmaale en zoatmaalinne,

Dag 42 Puerto Montt – Pucon

Vlak nadat we ons vorige verslag online hadden gezet, hoorde we in een keer knallen buiten. We konden genieten van prachtige vuurwerkshow van maar liefst 30 minuten. Dit vuurwerk was ter gelegenheid van de verjaardag van de stad.

We hebben vandaag om 11:00 uur de bus vanuit Puerto Montt naar Pucon, een rit van ongeveer 6 uur. Pucon trekt vooral veel toeristen voor de adventure activiteiten, en daar gaan wij ons ook aan wagen. Vandaag nog even niet want we komen pas rond 17:00 uur aan, het is te laat is om nog iets te doen dus besluiten we het de rest van de dag lekker rustig aan te doen. We gaan uiteten en wandelen op ons gemak door het centrum van Pucon. Ten slotte nemen we de planning door voor de komende dagen en daarna gaan we richting dromenland.

Dag 43 Pucon

We bevinden ons inmiddels weer in een zomerse omgeving en kunnen de korte broeken weer aan. We moeten wel nog even opletten met het beschermen van onze tattoo’s want deze mogen nog niet te veel zon krijgen. Vandaag gaan we met een busje richting ‘Playa Blanca’, een mooi rustig strandje waar het heerlijk vertoeven is. Er worden beachvoetbalwedstrijden georganiseerd voor kinderen en verder zijn er veel families die hier een stranddagje doorbrengen. Na een uurtje houden we het voor gezien en stappen we de bus weer in naar een waterval.
Na een kwartiertje komen we aan bij deze plek en genieten we van het prachtige uitzicht. Een perfect moment om foto’s en filmpjes te maken. Om de beste shots te kunnen schieten halen we alles uit de kast en eindigen we tot onze knieen in het water. Op valentijnsdag is dit een hele romantische plek om te bezoeken dus maken we ook wat foto’s van ons twee. We eindigen de dag in een restaurant waar Casper Sharon verrast met een diner voor twee en waar we nog door een goochelaar voor de gek worden gehouden en gaan daarna vroeg naar bed. Morgen staat er namelijk een intensieve dag op het programma.

Dag 44 Pucon

Om 5:45 uur gaat de wekker, want we worden om 6:30 uur opgehaald om ons klaar te gaan maken voor de beklimming van de Villarrica vulkaan. We krijgen kleding, schoenen en een backpack met bijbehorende uitrusting voor de beklimming van de vulkaan. Rond 8:30 uur beginnen we aan de 5 uur durende klim naar de top van de vulkaan. De klim start op 1000 meter hoogte. Het eerste gedeelte is erg zwaar, we lopen omhoog door het as van de vulkaan, waardoor je af en toe weggleidt. Omdat het continu omhoog gaat is het lastig om op adem te komen en hebben we regelmatig een pauze. Na 2,5 uur zwoegen zijn we halverwege de klim en komen we aan bij de sneeuw. We pakken onze pikhouweel erbij en vervolgen onze weg zigzaggend door de sneeuw. Sharon krijgt het zwaarder en zwaarder en als we bijna boven zijn breekt ze mentaal en fysiek, maar weet toch door te zetten tot de top, een prestatie om trots op te zijn.
Als we boven zijn kunnen we in de vulkaan kijken, maar helaas zien we geen lava. We zien wel veel gas/rook dat uit de vulkaan komt. De kleuren van de vulkaan zijn schitterend, en we schieten dan ook een aantal mooie plaatjes. Na 45 minuten zijn we weer op adem gekomen en gaat het leuke gedeelte van de dag beginnen. We gaan namelijk niet lopend naar beneden maar glijdend. We hebben een plastic zitje meegenomen, waarmee we naar onder scheuren. Er zijn speciale paden gemaakt, waardoor het wat weg heeft van een bobsleebaan waar we doorheen glijden. Het gaat lekker hard en we hebben veel lol onderweg, waardoor we de loodzware klim omhoog even vergeten. Rond 17:00 uur komen we aan bij het busje dat ons weer terug naar het hostel brengt. Daar aangekomen ploffen we op de bank, want we kunnen helemaal niks meer. Het was een erg vermoeiende, bijzondere en leuke dag waar we een heel voldaan gevoel aan over hebben gehouden.

Dag 45 Pucon

Om onze spieren weer tot rust te laten komen gaan we vandaag naar de natuurlijke hotsprings. Er zijn verschillende baden die allemaal van temperatuur verschillen, de meeste zijn aangenaam warm. Om af te koelen springen we geregeld de rivier in die wel heel erg koud is. We doen ook nog een potje doeezendje, waarbij Casper tot nu toe nog steeds ongeslagen is.We zorgen dat we op tijd weer in Pucon zijn, want we vertrekken vanavond om 21:45 uur met de nachtbus richting Santiago. We hebben fijne zitplaatsen en stoelen die nagenoeg helemaal plat kunnen, dus we slapen goed.

Dag 46 Santiago

We komen rond 9:00 uur aan in ons hostel en hebben meteen een volle dag om te besteden. Allereerst gaan we naar Plaza de Armas, waar veel mooie gebouwen te zien zijn en waar we een bezoekje brengen aan de kathedraal. Vervolgens gaan we met de metro naar de voet van Cerro San Cristobal. We staan voor de keus om te voet naar de top te gaan of een treintje te pakken. Omdat het erg warm is en het een klim van 7 kilometer is, kiezen we voor de luie optie en nemen we het treintje. Vanuit Cerro San Cristobal heb je een schitterend uitzicht over de stad en de Andes. Helemaal bovenop de heuvel staat nog een inmens groot beeld van Maria en bevindt zich nog een openlucht kerk. Er komt kerkmuziek uit de speakers wat we voor deze keer apprecieren, omdat het in combinatie met het uitzicht een erg rustgevend gevoel geeft.

Dag 47 Santiago

Vandaag staat de vismarkt en ‘Museo de la Memoria’ op het programma. Op de vismarkt hebben we het al snel gezien en gaan we naar het museum. Het museum gaat over mensenrechten en met name over de dictatuur in Chili tussen 1973 en 1990. Het is heel indrukwekkend en het is voor ons een hele interessante geschiedenisles geworden van ongeveer 4 uur. Het is heel interessant om naast alle mooie dingen die we hier meemaken, ook achtergrondinformatie over het land zelf op te doen. Deze avond praten we hier nog over door met de werknemers van het hostel. Een hele boeiende dag die we afsluiten met een Chileens biertje.

Dag 48 Santiago

In de top 20 van Chili staat een bezoekje aan het ‘Museo de Bellas Artes’. Om dit niet te missen gaan we ook vandaag weer naar een museum. Het gebouw zelf is heel erg mooi en indrukwekkend. De exposities zelf die er tentoongesteld worden, zijn een beetje vaag en we houden het binnen een uurtje al voor gezien. We lopen vervolgens nog een stuk door het park en gaan dan terug naar het hostel om een lekkere lunch te koken. Voor vanavond staat onze eerste Chileense barbeque op het programma en morgen vertrekken we met de bus naar Maipu, Argentinie (een plaatsje 16 kilometer ten zuiden van Mendoza). Hier gaan we een fietstocht maken door de wijnvelden rondom Mendoza (en natuurlijk gaan we ook een beetje preuve).

We hebben trouwens foto’s van de vernieuwde Maroy Bar gezien en we zijn heel enthousiast geworden, super mooi. We kijken er al naar uit om over een maand weer lekker met onze vrienden in de bar wat te gaan drinken.

Adios!