Bahia Blanca - Puerto Madryn dag 11 t/m 15 - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Casper en Sharon - WaarBenJij.nu Bahia Blanca - Puerto Madryn dag 11 t/m 15 - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Casper en Sharon - WaarBenJij.nu

Bahia Blanca - Puerto Madryn dag 11 t/m 15

Blijf op de hoogte en volg Casper en Sharon

17 Januari 2014 | Argentinië, Puerto Madryn

Jongens en meagjes,
Dames en hieere,
Zoatmaale en zoatmaalinne,

Dag 11 Mar del Plata - Bahia Blanca

We vervolgen onze trip vandaag met de bus vanuit Mar del Plata naar Bahia Blanca. We moeten vroeg opstaan, want om 6:00 uur zal ‘El Rapido’ vertrekken. Het is een zit van 7 uur, dus komen we om 13:00 uur, het exotisch klinkende Bahia Blanca binnenrijden. Zo exotisch als de naam doet vermoeden is dit niet het geval. Het is een middelgrote stad waar niet veel te doen is, en zeker niet met 38 graden. Omdat er in Bahia Blanca geen hostels vrij waren, slapen we twee nachten in een hotel. We brengen de eerste dag veel tijd door in ons hotel, waar we de planning voor Patagonie zullen doornemen.
De blonde haren van Sharon kunnen niet meer overeind blijven staan, dus is het vandaag ook tijd voor een knip- en verfbeurt bij een ‘peluqueria’. Het resultaat is een mooie zwarte bulles.
We eten die avond bij een restaurant dat in de ‘Lonely Planet’ goed staat aangeschreven. Dit restaurant ligt pal tegenover ons hotel, wat ons weer energy bespaart in deze hitte. Het blijkt een all-you-can-eat restaurant te zijn waar je voor 10 euro onbeperkt kunt eten, het zit dan ook tot de nok vol. Het restaurant wordt gerund door twee chinezen, je zou het dus kunnen vergelijken met Wok Weert. Nadat we onze buikjes weer rond hebben gegeten trekken we ons terug in de hotelkamer.

Dag 12 Bahia Blanca

We gaan verder met de planning waar we gisteren gebleven waren. Onze volgende bestemming zou Viedma zijn, maar we besluiten om deze stad over te slaan, omdat we de steden een beetje moe zijn en hier verder weinig te beleven valt. We passen onze planning dus een beetje aan wat betekent dat we langer in Puerto Madryn (het begin van Patagonie) zullen verblijven. Verder hebben we deze dag lachend en gierend omgekregen. We hebben een tv op de kamer met alleen maar spaanse zenders. We besluiten het geluid uit te zetten en zelf voice-overs te maken, tot grote hilariteit van de onderwerpen die de revue passeren (we houden deze onderwerpen liever voor ons, dat is het beste voor iedereen). We eindigen de dag met een hamburger en liedjes van de Mooshoofpaadzengers op bed.

Dag 13 Bahia Blanca – Puerto Madryn

Vandaag vroeg uit de veren, want om 5:00 uur vertrekt de bus richting Puerto Madryn. We staan netjes om 4:40 uur al klaar bij de bus terminal, maar de bus van Andesmar laat op zich wachten tot 6:00 uur. Dit bevordert het ochtendhumeur van Sharon niet bepaald. We hebben grote, leren, comfortabele stoelen op de onderverdieping die nagenoeg plat kunnen. Bij een busrit van 10 uur is dit ook wel nodig, enige luxe, anders kun je echt niet slapen. De bus valt heel erg goed mee en krijgen zelfs twee keer eten. Ofja, het is welke normen je aan het woord eten hangt. Ik als eine vanne bekker, noem het platte vacuumverpakte broodje geen eten en laat het dan ook links liggen, Sharon volgt. We komen rond 16:30 uur aan bij hostel ‘La Tosca’, waar we hartelijk worden ontvangen. We maken kennis met Eduardo, die ons meteen bij voornaam noemt, en samen met ons alle mogelijke excursies rondom Puerto Madryn doorneemt. We zijn terechtgekomen in een schitterend hostel met een leuk binnenplaatsje inclusief hangmat. Nadat we op de kamer alle excursies nog een keer te hebben doorgenomen besluiten we er maar meteen een aantal te gaan boeken. We kiezen voor de traditionele tour over het schiereiland Peninsula Valdes, snorkelen met zeeleeuwen en op Sharon haar verjaardag zorgen we ervoor dat we genoeg gasten hebben. Er komen maar liefst 1 miljoen pinguins op het feestje in Punta Tombo.

Dag 14 Puerto Madryn

Wederom vroeg uit de veren, want we worden om 8:00 uur met een minivan opgehaald om over het schiereiland Peninsula Valdes te gaan rijden. Peninsula Valdes behoort de Unesco Werelderfgoedlijst, vanwege haar grote diversiteit aan wilde diersoorten die er leven, zoals pinguins, zeeleeuwen, zeeoliefanten, lama’s, gordeldieren, struisvogels en een uit de kluiten gewassen konijn. De gids vertelt ons een aantal dingen over het schiereiland. Het is er zo droog, omdat het er nooit regent en er geen water uit de grond kan worden gehaald. Het schiereiland wordt dan ook bestempeld als een semi-woestijn. Vanuit Puerto Madryn komt er twee keer per week een tank met zoetwater langs de boerderijen en het 400 inwoners tellende dorpje Puerto Pyramides, om het water aan te voeren. Iedere boerderij heeft minstens 10.000 hectare grond, waardoor er op 1 hectare grond ongeveer 1 schaap kan grazen. Dit is ook nodig omdat het landschap door de droogte lang nodig heeft om bij te groeien.

Ook vandaag zitten we veel in de bus die ons naar de verschillende punten zal brengen waar we het beste uitzicht hebben op al deze dieren. Het is erg indrukwekkend om deze dieren in hun eigen leefomgeving te zien, vooral de zeeleeuwen maken erg veel indruk. We komen op het goede moment aan, want het is paringsseizoen. Ieder mannetje heeft een harem, hoe groter en sterker het mannetje, hoe groter het harem. We zien de mannetjes onderling vechten voor hun harem. Enkele mannetjes liggen alleen op het strand, ze lijken te slapen, maar in werkelijkheid liggen ze te wachten tot ze de kans krijgen om een van de vrouwtjes af te pakken. Ook zijn we getuige van twee geboortes. Dit kun je zien aan de grote groep vrouwtjes om elkaar heen en de meeuwen die de placenta opeten. Verder is deze plaats een plek voor een van de grootste zoogdieren ter wereld, de orka. Dit is de enige plek op aarde waar de orka jaagt op zeeleeuwen door zichzelf op het strand te gooien. Dit gebeuren is erg risicovol voor de orka, hij kan zomaar vast komen te zitten en niet meer terug de zee in kunnen. Vier dagen geleden hebben toeristen dit nog kunnen aanschouwen, maar wij hebben helaas pech.

Dan rijden we door naar een kolonie pinguins, ongeveer 200 stuks. Het is een leuk en grappig schouwspel, hoe de pinguins waggelen van hun zelfgemaakt holletje naar de zee en terug. We hebben op film kunnen vastleggen hoe een pinguin zijn eigen ‘huisje’ aan het poetsen is. Ze maken dit ‘huisje’ overigens maar 1 keer in hun leven en keren na de winter in zee altijd weer terug naar hun eigen huisje. Verder zijn we nog naar het kleine dorpje en een museum geweest, waar we een volledig skelet van een walvis hebben gezien. In de lente werpen de walvissen hun jongen in de wateren rond het schiereiland. Het walvisseizoen eindigt in december, waardoor wij een maand te laat zijn om ze kunnen bewonderen.

Dag 15 Puerto Madryn

Vandaag is een spannende dag, we gaan de onderwaterwereld in samen met onze grote vriend, de zeeleeuw. Om 7:00 uur staan we al paraat bij duik- en snorkelcentrum ‘Lobo Larsen’, want we vertrekken al vroeg naar de zee. We hebben de dag ervoor een instructievideo gekregen en hebben ons huiswerk natuurlijk al goed gedaan. We vertrekken met de boot naar de plek waar de zeeleeuwen leven. We krijgen goede instructies hoe we het best de zeeleeuwen kunnen benaderen. Het duurt even, maar met genoeg getrappel komen ze even later op ons af. Onder water zien we ze al salto-end onder ons door zwemmen. Dit alles is vastgelegd met een HD-camera waarvan de dvd morgen zal volgen. We kunnen jullie helaas dus nog geen foto’s laten zien. Een hele bijzondere ervaring die we voor geen goud hadden willen missen. Na onze snorkel-ervaring gaan we nog even op het prachtige strand van Puerto Madryn liggen. Als we rond 14:00 uur weer in het hostel zijn, is het weer tijd voor een siesta.

Adios

• 18 Januari 2014 - 00:04

May:

Wat een prachtig verslag weer. Leuk om te lezen.
    Danke!
    Gr may

• 18 Januari 2014 - 00:04

May:

Wat een prachtig verslag weer. Leuk om te lezen.
    Danke!
    Gr may

• 18 Januari 2014 - 07:25

Corien:

Leuk verslag weer, veel plezier

• 18 Januari 2014 - 09:30

Amanda:

Mooie foto's. Lijkt me geweldig om die dieren te zien.
    En respect hoor Sharon, dat je zo vroeg opstaat, had ik niet gedacht.
    We gaan zo de straat versieren, we hebben de jeugdprins in de straat.
    Svennie misses youuuu ;)
    Xx Ama

• 18 Januari 2014 - 10:49

Gertrud:

Leuk.....

• 18 Januari 2014 - 11:29

Babs:

Inderdaad een geweldige ervaring!!!! Je kan nog altijd schrijver worden Casper!! Mooi woord en zins gebruik! Gr babs

• 18 Januari 2014 - 12:09

Eveline:

Weer een geweldig verslag om te lezen. Casper, er is idd een schrijver aan je verloren gegaan, maar wie weet....
    Veel plezier nog! Grtjs. Eveline

• 19 Januari 2014 - 10:45

Huub En Rita:

Hallo

Sharon, een hele fijn verjaardag vandaag en geniet er samen goed van!

Gr.Huub en Rita

• 19 Januari 2014 - 12:36

Jeannine Ament:

Sharon, Proficiat met je verjaardag en maak er samen een leuke dag van.
    Groetjes, Jeannine, Robert, Shanou, Bob en Meggy

• 19 Januari 2014 - 19:51

Lilian:

Hallo Casper en Sharon,
    Allereerst alsnog proficiat met je verjaardag Sharon. Heel leuk om jullie verhalen en belevenissen te lezen. Super om deze dieren te zien lijkt me,Aniek kijkt al uit naar de foto`s hiervan!! Een goede voortzetting van jullie reis!

grtjs van ons allemaal!!